5 امتیاز
5 نفر

همه چیز درباره نویسندگی خلاق

نوع اثر : کتاب

ناشر : سوره مهر

نویسنده : ,

مترجم : مهدی غبرایی

تعداد صفحات نسخه چاپی : 442

شابک دیجیتال : 978-600-03-1473-6

خرید نسخه چاپی کتاب از سوره مهر : لینک

برچسب ها:

خلاصه اثر

مهدی غبرایی، مترجم شناخته شده کشورمان به تازگی کتابی با موضوع آموزش نویسندگی و داستان‌نویسی را برای علاقه‌مندان به ادبیات و داستان‌نویسی با عنوان «همه چیز درباره نویسندگی خلاق» را ترجمه کرده که در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.



غبرایی درباره موضوعات مطرح شده در این کتاب گفت: «مانند بسیاری از کتاب‌های کمک درسی در حوزه‌های مختلف، این کتاب به شگردهای نویسندگی در گونه‌های مختلف ادبی اعم از رمان، نمایشنامه، فیلمنامه، داستان کوتاه و... می‌پردازد. در این کتاب شگردهای نویسندگی در گونه‌های ادبی متفاوت با استفاده از مثال‌های جالب و فراوان توضیح داده شده است. از این لحاظ باید گفت که این کتاب، اثر محققانه‌ای است که در این زمینه نوشته شده است.

کتاب دیجیتال

12,000 تومان

حجم : 1.8 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 442

کاربر گرامی، برای مطالعه این کتاب ابتدا می بایست نرم افزار کتابخوان سوره مهر را دانلود و نصب نمایید.جهت دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دریافت نسخه iOS دانلود نسخه اندروید

موضوعات

فهرست

سخنی با خواننده
مقدمه
فصل 1: تدارک برای نوشتن
جایی مناسب برای نوشتن پیدا کنید
چشم انداز را هم در نظر بگیرید
فضای خصوصی شما
ابزار کار
مراجع کمکی
ابزار نگارش
ابزار نگارش لوکس
بدون دفتریادداشت از خانه بیرون نروید
حس گرفتن برای نگارش خلاقانه
قریحه خلاقتان را بیدار کنید
ده کلید خلاقیت
دائم بنویسید
پیدا کردن وقت
از پیش آماده شوید
دستتان را برای نوشتن قوی تر کنید
نزاع حسادت و قضاوت
روحیه انتقادپذیری
قالب خود را برگزینید
روند نوشتن
فصل 2: داستان کوتاه
داستان کوتاه فقط داستانی کوتاه نیست
داستان کوتاه در مقایسه با رمان
گفت وگو
زاویة دید
ضرباهنگ
کدام پایان بندی ما را به انتها می رساند
به طور خلاصه
شروع داستان کوتاه
پایانی عالی و گیرا
مصاحبه با سوزان فرای، نویسندة داستان های کوتاه
فصل 3: رمان
تعریف رمان
درونمایه تان چیست؟
چگونه درونمایه ای را برمی گزینید؟
دربارة شخصیت ها
انواع شخصیت
خط پیرنگ
پیرنگ (طرح) فرعی
به هم زدن ترتیب زمانی داستان
باز هم دربارة گفت وگو
گفت وگونویسی را تمرین کنید
مصاحبه با سوزان پَری، نویسندة رمان های ادبی
مصاحبه با جیمز مارو، نویسندة داستان های علمی
فصل 4: کتاب برای خوانندگان مبتدی
این بچه بازی نیست
طبقه بندی کتاب های کودکان
کتاب های خردسالان
کتاب برای بچه های نوپا
وارد کردن بابا و مامان در داستان
فکر کردن به قالب
کتاب های مصور
الزامات کتاب های مصور
چند اثر محبوب من
مصاحبه با لسلی ترایون، نویسندة کتاب مصور و تصویرگر
فصل 5: نوشتن برای کودکان و نوجوانان
کتاب های خوشخوان
بهترین کتاب های خوشخوان
دکتر سویس افسونگر
کتاب های فصل دار
کتاب های فصل دار و محبوب دیگر
کتاب برای بچه های گروه سنی بینابین
بهترین کتاب های ویژة سنین بینابینی
کتاب های نوبالغان
آثار نمونه برای داستان نوجوانان
آثار غیر داستانی
انتخاب موضوع
فصل 6: فیلمنامه
نوشتن متن برای فیلم
فیلمنامه در برابر رمان
نوشتن فیلمنامه در سه پرده
عناصر صحنه
توالی صحنه ها
شرح وضعیت
آموختن اصطلاحات حرفة فیلمنامه نویسی
مصاحبه با برت سالزمن، فیلمنامه نویس
فصل 7: اثر غیرداستانی و کارآمد
استفاده از جنبه های مختلف داستان
قالب های کارآمد: نوشته های شخصی، تحلیلی و تبلیغاتی
نامه به سردبیر
مصاحبه با شِرلی لجروود، نویسندۀ نامه به سردبیر
اطلاعیة رسمی
جلب توجه خواننده
تهیة اطلاعات به سرعت و به اختصار
یافتن یک رابطة جالب
این نکات را به خاطر بسپارید
مصاحبه با آنالیزا مک مارو، نویسندة متن های تجاری
نوشتن راهنمای سفر
دربارة نوع مقصد
تحقیقات لازم
قبل از سفر
وقتی آنجا هستید
شکل بندی مقالة شما
خودتان امتحان کنید
مصاحبه با لوئیز پوروین زابل، سفرنامه نویس
فصل 8: ادبیات غیر داستانی
خاطره نویسی
سعی کنید به خاطر بیاورید
پیوند خاطرات
خلاصه نویسی
شرح وضعیت
نمایش
ارزیابی اثر
نقد ادبی
موضوع باارزشی برای نوشتن پیدا کنید
توصیه هایی دربارة نویسندگی
دربارة موضوعتان زیاد مطالعه کنید
تجزیه و تحلیل ادبی
مصاحبه با اُشن هاوِل، منتقد ادبی
فصل 9: شعر
تعریف شعر
مبانی
مصرع و بحر (وزن)
قافیه
انواع ادبی
اشکال (فرم ها)
کلمات و تصاویر
صنایع ادبی و زبان مجازی
نوشتن کلمات روی صفحة سفید
فکر
بازنویسی، بازنویسی و بازنویسی
برای شعر خود اسم بگذارید
دو گام آخر
چند توصیه برای شعرسرایی
مصاحبه با لوئیس فیلیپس، شاعر
فصل 10: سوژه یابی
سوژه ها همه جا هستند
کجا باید گشت
دفتریادداشت یا دفتریادداشت های روزانه
رسانه ها
منابع هنری
زندگی روزانه
موسیقی
گفت وگوها
رؤیاها
اسناد قدیمی
فضاها و صحنه های زیبا، هولناک و غیر عادی
چیزهای مورد علاقه
کتاب های مورد علاقه
چگونه سوژه تولید کنیم
تمرین هایی برای سوژه یابی
انتخاب بهترین سوژه
آنچه را جالب است برگزینید
توجه به طول اثر
مخاطبان خود را در نظر بگیرید
به کشش اثر توجه کنید
با کارتان پیش بروید
نویسندگان دیگر چطور این کار را می کنند
فصل 11: برنامه ریزی
پروراندن سوژه
هدف
طول اثر
شکل کار
مخاطب
شخصیت ها
شخصیت هایتان را واقعی کنید
زاده شدن شخصیت
کند و کاو دربارة شخصیت ها
نشان بده، نگو
شخصیت پردازی کارآمد و نه چندان کارآمد
هشدار نهایی
درگیری یا کشمکش
زاویة دید
لحن
برعکس گویی طنزآمیز
تمرین استفاده از زاویة دید و لحن
فصل 12: پژوهش
پژوهش لذت بخش است!
پژوهش برای آثار غیر داستانی
همه چیز را واقعی جلوه دهید
صحنه ها و قالب ها
این را امتحان کنید
مشخص کنید چه چیز را باید بدانید
جمع آوری اطلاعات
کسب آمادگی برای تحقیق
تحقیق خود را شروع کنید
مصاحبه
مرتب کردن و مرتب کردن
فصل 13: ساماندهی
روال ساماندهی به مطالب
مرور مطالب
تصمیم گیری در مورد حوزه ای که می خواهید درباره اش بنویسید
تصمیم گیری دربارة ترتیب مطالب
تهیة فهرستی از نکته های کلیدی و مهم اثر
کشش
مطالب خود را دسته بندی کنید
فصل 14: نوشتن پیش نویس
نوشتن چیزی روی صفحة کاغذ
شروع کنید
تخیّل خود را آزاد بگذارید
شروع کردن با شروعی قوی
نوشتن جملة آغازین
سفر به میانة داستان
خودتان امتحان کنید
رسیدن به پایان داستان
پایان بندی خوب چیست
نمونه ای از پایان بندی موفق
فصل 15: ویرایش
بازنویسی خیلی مهم است
چگونه کار را شروع کنیم
دنبال چه باید باشیم
بررسی کلی
بررسی جزئیات
شخصیت هایتان را بررسی کنید
متن خود را آن طور که می خواهید تغییر دهید
بی رحم باشید
حالا دوباره شروع کنید
فصل 16: ارزیابی
دستاورد خود را ارزیابی کنید
نوزاد خود را به دنیا بیاورید
به گذشته نگاه کنید تا پیش رو را ببینید
اهداف شما چیست؟
به انتشار اثرتان اهمیت بدهید
حرکت به جلو
فصل 17: فن بلاغت
واژه ها در اختیار شما هستند
به کارگیری فنون بلاغت در اثر
تجانس آوایی
تلمیح
استفاده از تلمیح در صحبت های روزمره
قیاس
مثال
استعاره و تشبیه
استعاره ها معنا را روشن می کنند
با استعاره منظور خود را دقیق برسانید
اخطار!
تشبیه مانند استعاره است
استعارة بعید
نام آوا
حس آوا
تشخیص
تکرار
تأکید و ایجاد حالتی نمایشی
دست کم گیری
کوچک نمایی مطلب
فصل 18: مشکلات کاربرد واژگان
بخشی از روند بازنویسی
کلیشه ها
اسم ها، فعل ها، صفت ها و قیدهای ضعیف
اسم ها
افعال
صفت ها
قیدها
کلمات زائد
روند حذف
حشو
جمله های گنگ، تغییرناپذیر و بی وقفه
جمله های مبهم
طول ثابت جمله
جمله های بی وقفه
درون جمله
لحن غیر منسجم یا نامناسب
زبان نامناسب
استفادة بیش از حد از جمله های مجهول
موارد استثنایی
فصل 19: غلبه بر خشک طبعی
وقتی عصارة میوة خلاقیت شما نمی جوشد
دلایل خشک طبعی نویسنده
پرداختن به مشکل
اگر گیر کردید
اگر نیروی خود را از دست دادید
اگر تحت فشار عصبی هستید
تغییر صحنه
راه کارهای بیشتر
فصل 20: کار کردن با دیگران
اثر مشترک
چه توقعی باید داشت
گروه های موفق نویسندگان
پیوستن به گروه نویسندگان
درست شنیدید، گفت وگو
گروه منتقدان
پیدا کردن گروه
شرکت کردن در کلاس های نویسندگی یا حضور در کارگاه ها
ارتباط نویسنده ها
فصل 21: نمایشنامه نویسی
چارلی شولمن
مقدمه: یک نمایشنامة خوب و یک کلاس خوب
چرا نمایشنامه می نویسیم؟
موضوع
پیش فرض
جنبة نمایشی
روال کار
موضوعت را ساده فرض کن، ابله
صحنه پردازی
مهارت و ساختار
عناصر اصلی نمایشنامه نویسی: هدف، مانع، کشمکش و حوادث
برای ایجاد کشمکش نمایشی چه کارهایی را نباید بکنیم
شخصیت پردازی
حس و حافظه
نوشتن تک گویی
ساختن صحنه
دوازده سطر گفت وگو
نوشتن پیش نویس صحنه ای که نمی دانید چگونه آن را بنویسید
خلق گفت وگو
شنیدن ناخواستة گفت وگوها
صحنه ای از بریدة گفت وگوها
ترکیب گفت وگوها
نمایشی کردن شرح وضعیت و بیان معنای پنهان
صحنه با ظاهری خنثی
چرخش های نمایشی
تغییر زمینه
بازنگری و اصلاح
روشن کردن عمل نمایشی
خشک طبعی، تعلل و گیر کردن نویسنده
اجرای اثر
آثار خواندنی (نمایشنامه ها)
نمونه آثار در زمینة نویسندگی خلاق
1.
قصة عینکم
2.
بابا لنگ دراز
3.
زیتون سرخ
4.
توپ لاستیکی در یک پرده
5.
مهر هفتم
6.
7.
گراهام گرین و آخرین رمانش
7.
خسی در میقات
8.
برآمدنِ شکل های جدید نگارش در ادبیات معاصر فارسی
9.
الف) شعر کهن
ب) شعر نو
ج( شعر نوی نوجوانان
10.
کتاب هایی برای مطالعة بیشتر
الف) ادبیات کودکان و نوجوانان
ب) نویسندگی
ج) داستان نویسی
د) نمایشنامه نویسی
ه) زندگینامه نویسی و سفرنامه نویسی
و) فیلمنامه نویسی
ز) شعر
ح) طنزنویسی

محصولات مشابه

بیشتر