5 امتیاز
2 نفر

فیلمنامه کوتاه

فیلم کوتاه از مفهوم تا تولید

نوع اثر : کتاب

ناشر : سوره مهر

نویسنده :

مترجم : حسین فراهانی

تعداد صفحات نسخه چاپی : 318

رده بندی کنگره : PN1996‫‭‬‭‬‮‭/گ4ف9 1389

رده بندی دیویی : 808/23

شماره کتابشناسی ملی : 2055958

شابک : 978-964-506-968-9

سال نشر : 1389

شابک دیجیتال : 978-600-03-2491-9

خرید نسخه چاپی کتاب از سوره مهر : لینک

خلاصه اثر

فیلمنامه چیست؟
اگر بخواهیم تعریف ساده و روشنی از یک فیلمنامه ارائه دهیم، می توانیم بگوییم که آن مبنای نوشتاری یک فیلم است. بسیاری از فیلم سازان در جست وجو برای تعریفی که چیزی بیش از این ارائه دهد به استعاره و مجاز رو می آورند.
برخی فیلم سازان فیلمنامه را به نقشه راه تشبیه می کنند. این تعریف سودمندی است. چون مردم را تشویق می کند که به داستان های فیلم همچون یک سفر ـ مجازی یا غیر مجازی ـ بنگرند؛ که البته به طور معمول این گونه هستند. دیگران به فیلمنامه به عنوان طرح و نقشه نگاه می کنند. این نگاه معمارانه سودمند است. زیرا که بر ساختمان تأکید می کند؛ اندیشه ای که می گوید فیلم چیزی است که طراحی و ساخته می شود. و اما در نظر برخی فیلمنامه یک آگهی فروش برای یک محصول آینده، یعنی فیلم تکمیل شده، است. این نگاه تاجرانه به نوبه خود واقعیت دارد. فیلم ساختن نیازمند پول است و طریقه کسب آن پول این است که ایده روشنی از داستانی که قصد روایت آن را دارید و همچنین طریقه روایت آن به سرمایه گذاران و صاحبان منافع ارائه دهید.

کتاب دیجیتال

6,000 تومان

حجم : 2.1 مگا بایت

تعداد صفحات نسخه دیجیتال : 297

کاربر گرامی، برای مطالعه این کتاب ابتدا می بایست نرم افزار کتابخوان سوره مهر را دانلود و نصب نمایید.جهت دریافت بر روی لینک زیر کلیک کنید.
دریافت نسخه iOS دانلود نسخه اندروید

موضوعات

فهرست

مقدمه
فصل یک
مطالب کوتاه
مفاهیم کلیدی
اصول اساسی
فیلمنامه خود را متمرکز نگاه دارید.
چهارچوب زمانی کنش را محدود کنید.
تعداد شخصیت ها را محدود کنید.
از تصویر استفاده کنید.
در دیالوگ ایجاز را رعایت کنید.
فیلمنامه بی مانند و تازه ای بنویسید.
از چه چیزهایی پرهیز کنید.
استفاده گسترده از جلوه های ویژه یا تصویری
طرح های فرعی چندگانه
گره گشایی از طریق مرگ ( قتل یا خودکشی )
سلاح ها
قتل های سریالی
هزل ها و مستندهای هجوی
رؤیاها و تخیل ها
شخصیت هایی که آشکارا تناقض دارند.
مقدمه
فصل یک
مطالب کوتاه
مفاهیم کلیدی
اصول اساسی
فیلمنامه خود را متمرکز نگاه دارید.
چهارچوب زمانی کنش را محدود کنید.
تعداد شخصیت ها را محدود کنید.
از تصویر استفاده کنید.
در دیالوگ ایجاز را رعایت کنید.
فیلمنامه بی مانند و تازه ای بنویسید.
از چه چیزهایی پرهیز کنید.
استفاده گسترده از جلوه های ویژه یا تصویری
طرح های فرعی چندگانه
گره گشایی از طریق مرگ ( قتل یا خودکشی )
سلاح ها
قتل های سریالی
هزل ها و مستندهای هجوی
رؤیاها و تخیل ها
شخصیت هایی که آشکارا تناقض دارند.

فیلم و تئاتر
اهداف نویسنده
فیلم و تلویزیون
فصل یک ـ نگاه دوم ـ مرور فصل
فصل دوم
شخصیت
مفاهیم کلیدی
شخصیت و شخصیت سازی
چرا شخصیت های عمل گرا و برون گرا انتخاب می شوند؟
وارد کردن شخصیت ها در رویداد
هدف و نیاز
عمق بخشیدن به شخصیت ها
دیدگاه طریقی است که با آن یک شخصیت به جهان می نگرد.
بازخورد طریقی است که دنیا به یک شخصیت نگاه می کند.
قوس، رشد یا تغییر یک شخصیت در طول رویداد فیلم است.
انواع شخصیت
شخصیت های مکمل
فصل دو ـ نگاه دوم مرور فصل
فصل سوم
روایت
مفاهیم کلیدی
شخصیت در مقابل شخصیت
شخصیت در مقابل خود
شخصیت در مقابل جامعه
شخصیت در مقابل طبیعت
شخصیت در مقابل سرنوشت
طبیعت سه بخشی فیلمنامه
محیط
پس زمینه
لحن
قهرمان
اشاره به درگیری
مسیر طرح
رویداد هیجان انگیز
کنش اوج گیرنده
چند ابزار دیگر
مشخص کردن شرایط
کاشت و برداشت
فریب مخاطب (ماهی قرمز )
اوج داستان
گره گشایی
صحنه ها
قهرمان صحنه در مقابل ضدقهرمان صحنه
خلق صحنه
نقطه دراماتیک صحنه چیست؟
ضربه اصلی در این صحنه کدام است؟
برای مؤثر بودن صحنه من به چه شخصیت هایی نیاز دارم؟
قهرمان صحنه کیست؟
قهرمان صحنه در صحنه چه می خواهد؟
شکل درگیری در این صحنه کدام است؟
متن فرعی صحنه چیست؟
مکان صحنه کجاست؟
زمان صحنه چیست؟
فصل سه ـ نگاه دوم ـ مرور فصل
فصل چهار
دیالوگ
مفاهیم کلیدی
اهداف دیالوگ فیلم.
طرح را به پیش ببرید.
شخصیت را آشکار کنید.
اطلاعات داستانی فراهم کنید.
لحن و فضا را ایجاد کنید.
مضمون را منتقل کنید.
به پس زمینه داستان بیفزایید.
ویژگی های دیالوگ فیلم
نوشتن دیالوگ مؤثر
توجه
دیالوگی پویا و پیش رونده بنویسید.
ایجاز را رعایت کنید.
جملات را ساده نگاه دارید.
گفتارها را کوتاه نگه دارید.
در طریق ارائه یک گویش یا لهجه روی کاغذ دقت کنید.
هر ضربه را با دیالوگ پیش نبرید.
تمام ذهنیت یک شخصیت را در کلام او منعکس نکنید.
از عبارات پر کننده پرهیز کنید.
از لکنت زبان یا زبان گرفتگی استفاده نکنید؛ مگر آنکه موقعیت دراماتیک داستان به طور قطع آن را ایجاب کند.
خشک و انعطاف ناپذیر نباشید؛ مگر آنکه از شکست لذت ببرید.
از هر کلمه از روی حساب استفاده کنید
گفت وگو را موجز نگاه دارید.
فصل چهار ـ نگاه دوم- مرور فصل
فصل پنجم
تکامل
مفاهیم کلیدی
ایده های فیلم از کجا می آیند؟
شخصیت
طرح
محیط
مضمون
تکامل
مراحل تکامل
مقدمه
فکر
عنوان
مصاحبه با شخصیت
خلاصه
طرح کلی گام
طرح کلی صحنه
طرح کلی سکانس
داستان فیلمنامه ( نسخه نثر داستانی فیلمنامه )
پیش نویس نخست
بازنویسی ها
مشکلات رایج در مقدمه
مشکلات رایج در کنش اوج گیرنده
مشکلات رایج در گره گشایی
اصول بازنویسی
فصل پنج ـ نگاه دوم ـ مرور فصل
فصل ششم
تولید
مفاهیم کلیدی
مسائل مالی
نقش های بسیار زیاد
حیوانات
کودکان
بدل کاری
بازی های غیر معمول
لوکیشن های بسیار زیاد
مکان های بسیار عمومی
وسایل نقلیه
سلاح ها
هوا
مجوزها
کار با دیگران
قفل کردن صفحات فیلمنامه
مختصری درباره تمرین
فصل شش ـ نگاه دوم ـ مرور فصل
فصل هفت
فرمت
مفاهیم کلیدی
عناوین صحنه
علامت های شخصیت
دیالوگ
دستورات داخل پرانتز
پیوند نماها
فرمت صنعتی استاندارد ( سنتی )
فرمت صنعتی استاندارد ( امروزی )
صفحه عنوان
موقعیت های ویژه
چند قاعده ساده اما ضروری نشانه گذاری
فصل هفت ـ نگاه دوم ـ مرور فصل
ضمیمه آ
ضمیمه « ب» : واژه نامه
ضمیمه «پ»
ضمیمه ت : یک دو جین فیلم ساز

محصولات مشابه

بیشتر